Forsiden / Foreningen / De gamle koryfæer / Johs Jensen

Johannes Jensen in memoriam

Født i Korsør den 15. december 1917

Død i København den 1. april 1990

Johs er ikke mere. En god akvarieven er gået bort, og K.A. har mistet et markant og overordentlig vellidt medlem.

Johs var uddannet som skrædder i Korsør og giftede sig der med Anna Billeskov fra Kalundborg. De flyttede til København i 1943, hvor Johs havde fået ansættelse som tilskærer i et firma på Amager. Senere kom han til et andet skrædderfirma, hvor han arbejdede i 20 år, indtil han i 1972 kom til Statsanstalten for Livsforsikring, hvorfra han den 31. december 1987 gik på pension.

Det vil føre for vidt at kome ind på alle de facetter, der var i hans fritidsinteresser. Nævnes skal dog hans store interesse for familiens have på Syriensvej på Amager, en have det var en nydelse at besøge, og hvor han engagerede sig i bl.a. formering af Rhododendron. Et varigt minde har han sat sig i min have, hvor en af hans hybrider netop i disse dage står i blomst og minder mig om hans gavmildhed og skaberglæde.

Johs.' indsats i akvariehobbyen spredte sig over mange felter altsammen via hans akvarieforening K.A., hvor hans medlemsskab varede over 40 år og gjorde ham til et skattet æresmedlem (?). Han virkede som dommer ved talløse konkurrencer, holdt specielt foredrag om guppyer, var bestyrelsesmedlem og en lang tid redaktør af Danske Akvarieblad. Han lærte mig at klippe og klistre, da jeg i sin tid overtog redaktionen af Akvariebladet fra J. V. Rasmussen og var en god hjælper og rådgiver i min første tid som redaktør. Johs sidste projekt var at skrive alle de oplysninger ned, han kunne opspore om K.A. og Selskabet for Stuekulturer. Disse notater vil være til uvurderlig nytte for vor nuværende formand, der formentlig snart skal i gang med at skrive K.A.’s historie.

Mindet om Johs – den stille og venlige, den hjælpsomme og lune, den energiske og vidende ven og kammerat vil leve videre blandt os alle i dansk akvariehobby.

Æret være hans minde!

Leif Christensen K. A.