Forsiden / Foreningen / De gamle koryfæer / Poul Petersen

Poul Petersen

AKVARIEBLADET 1998:

Rød nål

Som afslutning på en vellykket Aquadag i Holbæk kunne vi kast os over et bord med masser af dejlig mad. Og da de mange maver var ved at være mætte, var det til til overrækkelse af præmier for DM i hjemmebedømmelse. Herefter tog Claus Jørgensen fra Avedøre Akvarieklub ordet og kaldte Finn Pedersen fra Sydfyn-Langeland Akvarieforening op til sig. Finn blev drillet endnu engang med, at foreningen måtte afgive pokalen for DM i Aquaquiz, som de havde vundet i 1997, og derpå fortsatte Claus med at stille nogle ekstraspørgsmål til Finn. Først troede jeg, det var drilleri, men så gik det op for mig, at alle spørgsmålene kunne ledes hen til én mands entusiastiske arbejde indenfor vores hobby. Formanden for DAU og tidligere mangeårige formand for Københavns Akvarieforening, Poul Petersen, var tydeligt overrasket over at skulle op og modtage Dansk Akvarie Unions højeste æresbevisning. Vi, der kender Poul, kan kun være enige i denne beslutning. For dem, der ikke kender Poul, skal jeg bare, som ét eksempel, nævne udstillingerne i Forum, som blev mulig på grund af ihærdigt arbejde fra først og fremmest Poul Petersen og Tage Knudsen, der lagde grundstenene i forbindelse med KA’s 75 års jubilæum, og den første Fisk og Fugle i Forum.

Det røde emblem (populært kaldet den røde nål) er det højeste af de nordiske fortjenestemærker og uddeles af DAU’s hovedbestyrelse til den, som under længere tid aktivt har arbejdet for akvariehobbyen. Arbejdet skal have været på landsplan.

Tillykke Poul

AKVARIEBLADET 2006:

Uddrag af "Sidste nyt fra bestyrelsen"

...

Og så må vi ikke glemme den store udstilling i Århus, som var deres 70 års jubilæum. Den havde tiltrukket en stor skare af aktive akvarister og andre med hang til akvariefisk.

Jeg var derovre med den tidligere formand Poul Petersen, hvor vi gik rundt og så på de forskellige akvarier. Der var ikke gået en time, før en auktion over diverse akvarie artikler kom under hammeren.

Bagefter skulle den svenske pris ”Akvariets Oscar” uddeles.

Vi stod og hørte på, hvorledes denne pris blev tildelt akvarister, der igennem lang tid har bidraget til akvariehobbyen med viden og taget aktiv del i foreningsarbejde og holdt foredrag.

Den gives ved særlige lejligheder og i år tilfaldt den Poul Petersen fra Københavns akvarieforening.

Et stort tillykke skal der lyde herfra. Godt gået.

...

Med prisen fulgte der en håndmalet platte og et håndmalet emblem.   Super flot.