Jens Meulengracht-Madsen

AKVARIEBLADET 1991:

KRYGER-PRISEN til J.M.-M.

Jens Meulengracht-Madsen, en velkendt og dygtig akvarist, har på sin arbejdsplads, Danmarks Radio, fået DR’s Kryger-pris på 15.000,- kr.

Jens er kendt i akvarieverdenen som en dygtig forfatter til adskillige akvariebøger og et utal af artikler om mange spændende emner indenfor vor hobby (se hans artikel i dette blad om POSITIVLISTERNE), men også som en skrap akvarie-fotograf, hvis smukke dias ofte har dannet en fin baggrund og understøttelse til hans levende og spændende foredrag rundt omkring i landets akvarieforeninger.

Jens er læge og radiomedarbejder og arbejder nu på P1-programmet ”VIDEN OM”. Han har en karakteristisk stemme og fortæller levende og interessant om de emner især fra naturen, som han bearbejder i sine programmer.

KRYGER-prisen uddeles hvert år på afdøde radiomedarbejder Kristian Krygers fødselsdag, og at Jens Meulengracht-Madsen nu har fået denne fine pris er et cadeau til en akvarist, naturfotograf, naturelsker, forfatter og foredragsholder, der virkelig forstår at bringe sit stof frem, så almindelige mennesker forstår det.

Tillykke Jens.

AKVARIEBLADET

AKVARIEBLADET 2007:

Jens Meulengracht-Madsen er død

Den 21. april 2007 mistede vi i den danske akvariehobby en af vore største personligheder, Jens Meulengracht-Madsen. Han havde været ude for at genudsætte et par salamandre i en dam, hvor han havde fanget dem og taget dem med hjem til fotografering, da han faldt om og døde i den natur, som han elskede så højt. Jens blev 67 år.

Han er kendt i akvarieverdenen som forfatter til nogle af vore allerbedste akvariebøger og som en levende og engageret foredragsholder.

Blandt bøgerne kan jeg fra min egen reol nævne Politikens Akvariehåndbog, med rette betragtet som danske akvaristers ”bibel”, Clausen-bøgerne Skalarer, Diskosfisk og Cichlider, samt Adfærd i ferskvandsakvarie, Akvariet i fokus og Akvariefoto ligeledes fra Clausens forlag.

Ældre akvarister kommer måske til at tænke på hans diasserier i DAU’s Tonebåndsservice, f.eks. serien Noget om at æde og undgå at blive ædt samt portrætterne af henholdsvis Haplochromis moorii og Aristochromis christyi, og nogle har været så heldige at høre ham live, senest som foredragsholder ved en aquadag arrangeret af Dansk Cichlide Selskab.

Jens kunne fortælle, så han fængslede os alle. Desuden var han en fremragende fotograf og illustrerede i vidt omfang sine bøger og sine foredrag med egne fotos. Han var selv begejstret og dybt interesseret i de emner, han skrev eller fortalte om. Han var samtidig sagligt oplysende og videregav mange facts, som vidnede om et stort og grundigt research-arbejde. Der er gods i hans meget velskrevne og letlæste bøger, og havde man hørt ham personligt, gik man hjem med en oplevelse af, at man havde fået meget nyt at vide og fået bedre styr på den spredte viden, man havde i forvejen. Men ud over det, så evnede Jens også at bringe sin egen begejstring ud til tilhørere og læsere.

Også på det organisatoriske plan satte Jens sit aftryk. Han var medstifter af Dansk Saltvands Klub og i en periode klubbens formand. Han var desuden gennem alle årene et velestimeret medlem af Dansk Cichlide Selskab.  I perioden 1968–1969 var han redaktør af DAU’s tidsskrift Dansk Akvarie Blad og i 1976 blev han valgt til præsident for DAU, en repræsentativ stilling uden egentlige opgaver. Sidstnævnte forhold førte til, at han trak sig fra stillingen i 1983 med den begrundelse, at han ikke følte, han havde noget at tilføre Unionen på denne post. I 1977 blev han sammen med Erik Lind Larsen tildelt DAU’s nyindstiftede hæderstegn Den røde Nål. Samme år var han blevet hædret med det svenske tidsskrift Akvariets Oscar for sin indsats for Akvariehobbyen.

Det var ikke kun akvaristerne, der havde glæde af hans evner som formidler af oplysninger om småt og stort i naturen. I Danmarks Radios program Natursyn fortalte han om sine mange og små og store oplevelser i naturen og bragte den ind i vore stuer, og han og Bent Jørgensen, tidligere direktør for Zoologisk Have i København, var redaktører for radioens naturvidenskabelige spørgeprogram Lexicon.

Vi vil savne Jens Meulengracht-Madsen som menneske og som akvarist. Lad os ære hans minde.

Poul Petersen